Friday, February 27, 2009

Restoran Muara & Nasi Lelapan, Miri...







Inilah Restoran Muara, Miri. Tempatnya di bahagian belakang-belakang Maybank yang dekat dengan Hotel Mega.

Hidangan istimewa ialah Nasi Lelapan. Dipanggil lelapan sebab dalam hidangan ada 6 jenis ulam, sambal belacan dan pilihan ikan yang bermacam-macam jenis, daging, udang atau ayam. Favourite kita ikan keli dan daging. Simple aje lauk, main goreng-goreng je tapi sedap. Diaorang bagi semangkuk kecik sup untuk tiap satu set, yelah untuk basah-basahkan nasi, ada sesetengah orang tak biasa makan kering-kering tak berkuah.

Sambal belacannya memang mengancam sedap. Datang sini memang lari ler diet. Paling sikit makan nasi separuh, kalau tak kuat semangat, sepinggan licin!

Pernah jugak makan stail macam ni kat kedai makan lain, tapi so far, kat sini paling menjadi. Yang penting diaorang tak lokek bagi sambal belacan yang kaw tu. Hah, selambak kat tengah piring! Kat tempat lain, bagi secipuuut aje. 4 kali suap aje dah habis. Tak best lah... terkulat-kulat kita nak makan.

Dan mintak jugak Teh C Special. Alaa... lupa lak nak ambik gambar. Masa dihidang, dalam gelas ada tiga lapis. Bawah sekali air gula perisa pandan, pastu teh, atas sekali susu. Kelainan rasa daripada Teh Ais biasa.

Tapi mintak yang Special, kalau cakap Teh C aje nanti dia bagi yang air gula biasa. Bila dah godak, jadi Teh Ais regular!

Kedai ni memang berhadapan muara sungai (nama sungai jangan tanya, memang tak tau...). Muara nampak kecik aje tapi barge besar-besar selamba aje lalu.

Sebenarnya, walaupun kitaorang dah bertahun-tahun ulang alik Miri, baru-baru ni aje tau pasal restoran ni. Rugi kan...

Restoran ni dah buka cawangan baru, Restoran Muara2 kat kawasan rumah kedai tak jauh dari E-mart kat Tudan tu. Tiap-tiap kali shopping kat E-mart memang ler terpandang-pandang, tapi tak compute yang diaorang bukak branch. Belum pernah pergi lagi sebab ni pun kawan baru beritau bila postkan cerita ni kat FB.

Dah post kat sana, post lak kat sini. Saje nak kongsi dengan readers yang mungkin tak ada dalam senarai FB kita. Manalah tau kalau sesiapa yang terbaca post kita ni ada ke Miri, dah senang, takyah nak tercari-cari tempat makan yang sedap.

Ada dua-tiga lagi tempat makan yang nak kita feature kat sini tapi nantilah, bila ada kesempatan untuk pergi kita update lagi ya.

Until later...

1 comment: