Wednesday, September 15, 2010

6 Syawal 1431...

Tahun ni kita berwarna biru...

Ahamdulillah... walaupun tak dapat balik kampung, kemeriahan Hari Raya tetap terasa dengan sekelian kawan-kawan yang sama-sama tak balik kampung.

Di pagi raya pertama, kami semua beraya ke 5 buah rumah. Hari raya kedua, ke 4 buah rumah dan hari raya ke tiga ke 2 buah rumah. Semuanya masak sedap-sedap belaka, kenyang semua tetamu sampai ke malam.

Hari raya kedua ialah hari kitaorang merai tetamu. Kita dah siap-siap dah beli bahan-bahan untuk masak ayam masak kicap, rendang daging, kuah lodeh dan serunding kelapa.

Tapi Cik Abang tiba-tiba pulak nak tukar menu. Dia kata, "Kita buat soto ajelah! Sup tulang." Ini dalam kereta ni... masa perjalanan balik ke rumah selesai beraya di hari pertama ni. Sudah... mana nak cari tulang raya-raya ni? Kedai tutup ler...

Nasib baik lepas pusing-pusing, akhirnya jumpa tulang kat Milimewah. Bahan-bahan lain dapat beli kat salah-sorang Nyonya yang bukak kedai kat pasar tu. Hmmm... sabor ajelah kan?


Sebahagian tetamu lelaki...


Sebahagian tetamu perempuan...

Nak dijadikan cerita, sedang kita beraya... tiba-tiba aje kita diserang sakit belakang dan contractions. Mula-mula tu sikit-sikit, tapi makin lama makin kuat pulak sakitnya.

Ingat nak keep cool kat depan kengkawan tapi bila diaorang tengok muka kita dah bertukar-tukar warna jadi sekejap merah, sekejap pucat, tak senang duduk, tak senang berdiri... pecahlah tembelang... hahaha... Nasib baiklah dah di rumah yang terakhir.

Ada yang mengusik, mungkin dah nak kena ke hospital tapi gerak hati kata belum lagi masanya. Dalam pada tu, kita tetap berdoa-doa supaya baby bertahan sekurang-kurangnya lagi seminggu-dua. Tak sampai hati kalau baby lahir pada minggu ke-36 ni dengan badan yang kecik dan halus macam abangnya Adeem dulu.

Alhamdulillah... lepas berehat-rehat semalaman, kita dah ok semula. Siap boleh sambung beraya lagi esoknya. Hingga ke hari ini, kitaorang berdua masih lagi dapat bertahan, Insya-Allah hinggalah ke waktu yang lebih sesuai, doa-doakanlah...

Until later...

2 comments:

  1. Selamat Hari Raya Huda sekeluarga...kitaorg pun color biru la tahun ni. Hehehe..

    ReplyDelete
  2. syukur tak jadi apa2..bawak2 berehat pulak lepas ni yer.selamat hari raya!

    ReplyDelete