Monday, May 14, 2012

Kuih Bakar...

Macam main cak-cak aje kuih ni kan? Malu-malu gitu... hahaha... Resepi asalnya dari kuihbakar.com  Kita punya dah diolah semula...

Kuih Bakar...

2 cwn tepung
1 cwn gula
1 cwn air
2 1/4 cwn santan
2 sdbsr minyak jagung
1/2 sdteh garam
1 1/2 sdbsr pandan emulco
2 biji telur
1/2 sdbsr esen vanilla
bijan secukupnya

Panaskan oven pada 180C. Lengser loyang dengan minyak.
Pecahkan telur dan pukul sebati dengan esen vanilla.
Kemudian masukkan air, santan, minyak jagung, garam dan pandan emulco. Pukul sebati.
Gaulkan tepung dan gula. Tuangkan bancuhan tadi dan pukul sebati.
Tapiskan jika mahu dan tuangkan kedalam loyang.
Taburkan bijan ke atasnya. Bakar dalam oven selama 1 jam.
Gunakan api atas untuk 10 minit terakhir untuk kesan bakar yang cantik.
Sejukkan sebelum dihidang.

Sebenarnya kalau nak, boh aje masuk semua bahan dalam mangkuk, pastu putar aje guna mixer. Habis cerita hahaha... Cuma kita ni aje yang cerewet sikit bab-bab telur... Telur tu kita mesti nak pukul betul-betul dengan esen vanilla dulu. Kita dapati kalau buat macam tu, bau telur Insya Allah akan berkurangan dari biasa.

Dalam resipi asal, 2 sdbsr minyak dimasukkan dalam loyang kemudian dipanaskan dalam oven dulu. Kemudian barulah dituangkan bancuhan dan dimasak seperti biasa. Menarik kan cara macam tu? Selamat Mencuba yea...
Baru keluar oven. Hmmm... bau sedap, rasa pun sedap. Nak buat lagi dan lagi...

Until later... 

4 comments:

  1. rajin yang dok buat bengkang ... budak2 pandai makan?

    ReplyDelete
  2. Setakat ni sambutannya sangatlah menggalakkan... hehe...

    ReplyDelete
  3. bestnya kuih bakar....lama x makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu yg buat tu... Penawar rindu... hehe...

      Delete