Wednesday, December 1, 2010

Tetamu dari jauh...

Pukul 3.45ptg semalam Cik Abang call kita dari ofis. Dia beritau, rombongan 30 orang tetamu nak singgah ke rumah. Wah... biar betul ni! Takut Cik Abang bergurau, kita pun telefon sendiri ketua rombongan. Ha ah lah... betul... 37 orang sebenarnya. Dah on the way dari Miri. Satu bas besar katanya.

Siapa diaorang tu? Rombongan sepupu kita, Abang Akim dengan keluarga mertua dia yang datang ke Brunei untuk pernikahan adik iparnya di Bandar Seri Begawan. Diaorang sampai hari Sabtu kelmarin. Memang awal-awal lagi kita dah jemput datang ke rumah. Cuma semalam aje baru diorang confirm... hahaha... Takpelah, janji orang nak datang rumah kita kan?

Okeh oraitlah... kita pun terus tukar baju, sambar tudung, beg tangan dan kunci kereta... zoom pergi Supa Save. Sampai sana capai ayam, salad, timun, tomato, lada, kordial sirap ros, cheese cake dan chocolate cake serba sebijik.

Dah tu zoom pergi rumah Oni dan Linda pulak. Pinjam periuk nasi besar dan bekas air, bekas nasi yang tahan panas tu. Sampai kat rumah, apa lagi... bersilatlah kat dapur. Cik Abang balik bawak air mineral dan sedikit buah-buahan yang kita lupa nak beli tadi.

Alhamdulillah, dalam pukul 6.00ptg, Nasi Ayam dah siap dimasak dan meja dah siap tersusun. Ngam-ngam aje timing sebab pukul 6.30 diaorang pun sampai. Dapatlah diaorang Solat dan melayan anak-anak untuk ke bilik air. Meriah rumah...


Jemputlah makan...

Meriah...

Sempat jugak kitaorang berkenal-kenalan walaupun sekejap...

Lepas siap makan, diaorang pun bertolak balik ke Bandar dalam pukul 9.00mlm. Gembira hati dapat melayan tetamu. Walaupun dengan tak seberapa, harap diaorang balik dengan kenangan gembira.
Bergambar ramai-ramai dah mesti. Berbaju putih paling kiri tu ialah Abang Akim. Berbaju putih bertudung hitam tu, isterinya Kak Ida. Pengantin duduk tengah kat sofa diapit Mak Ayahnya...

Kan dah kata satu bas. Besssar punya!

Until later...

3 comments:

  1. besar punya!! masak terkejut-terkejut ni selalunya sedap!

    ReplyDelete
  2. nasib baiklah duduk kat sini biasa layan orang ramai-ramai datang rumah... kalau tak... mau aku ni panik bessar punya! hahaha...

    ReplyDelete
  3. Fuyo..tak pernah la ada tetamu mai naik bas!! Heheheh..tapi tabikla tuan rumah..sempat masak nasi ayam lagi. Kot Along la...dah tapau kedai je..

    ReplyDelete