Monday, October 18, 2010

Kehidupan seharian...

Sempat bergambar sebelum bertolak balik...

Minggu lepas Mak & Abah kita ada di rumah. Diaorang sampai di Brunei pada hari Sabtu 9hb dan terbang pulang pada hari Sabtu 16hb. Insya-Allah, Mak Abah Mertua dan adik ipar akan ke sini bulan depan pulak. Saja aje ajak diaorang datang menengok cucu dan jalan-jalan Brunei sebelum kitaorang balik ke Semenanjung. Kira peluang akhir ler ni.

Hari Jumaat, kitaorang ke Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Bandar. Mendaftar kelahiran dan buat permohonan Emergency Certificate untuk Haniis. Bila dah dapat Borang W (Sijil Daftar Kelahiran untuk anak yang lahir di luar Malaysia) dan Emergency Certificate tu, barulah boleh ke Miri untuk buat Passportnya pulak. Haaa... jauh berjalan si Haniis walaupun umurnya tak sampai sebulan.

Sekarang ni tugas memasak masih lagi dipegang oleh Cik Abang. Cuma kita beritau dia, tak perlulah dia masakkan lagi lauk orang berpantang untuk kita. Kita nak makan lauk yang biasa-biasa aje.

Bukannya dah muak tapi masalahnya... bila makan lauk orang berpantang ni, kita jadik berselera sangatlah! Makan sampai bertambah-tambah, macam sedap sangat rasanya. Hai, tembam pulak jadinya nanti. Yang herannya, bila makan lauk biasa-biasa, boleh pulak control portion. Hentah hapape aje kan?

Insya-Allah, Majlis Akikah Haniis akan dilangsungkan malam esok. Buat sekaligus dengan Husna Asiah, anak Noorlyn yang lahir 9hb kelmarin. Sekaligus jugak merai rakan-rakan yang akan menjalani ibadah Haji.

Cik Abang dan kengkawan akan rewang petang ni untuk mengupas, menghiris, mengisar semua bahan-bahan yang perlu. Tengahari esok diaorang akan memasak pulak. Majis bermula selepas Maghrib.

Bapa-bapa dan anak-anak lelaki akan berada di Surau Panaga. Ibu-ibu dan anak-anak perempuan akan berada di rumah Hj Norull & Kak Hawa. Terima kasih tak terhingga pada diaorang berdua yang sanggup jadi host untuk majlis ni.

Wajah Haniis semasa dia tak tidur...

Until later...

2 comments:

  1. lauk dlm pantang mmg best la..bahaya! selamat akikah haniis & husna

    ReplyDelete
  2. Malam ni aku nak makan briyani kambing... hehehe

    ReplyDelete