Wednesday, August 12, 2009

Aarif dan telinganya...


Siapa yang kenal si Aarif ni memang akan perasan, dia ni jenis budak yang blur sikit. Bukan blur yang bodoh, tapi blur budak yang selalu dalam dunianya sendiri.

Kalau korang pernah tengok iklan Doscovery Channel Astro, pasal sorang budak nama Arif yang masuk sekolah baru, yang kepala dia penuh memacam bende sampai budak-budak lain pandang dia pelik semacam tu kan. Haaa.... macam itulah my Aarif.

Tapi sejak akhir-akhir ni nampak benor ke'blur'annya. Bila kita cakap dengan dia, muka dia macam lost and confused habis. Kena ulang banyak-banyak kali baru ler dia faham. Kita pun asyik ler nak berhangin aje la kan. Mulut tu bising-bising jugak cakap, "Apakehal ler budak ni, dah pekak ke apa?"

Rupa-rupanya memang betul dia pekak kak oooi... Macamana tau? Satu hari tu, kita ni dok terjerit-jerit panggil dia, yang dia tu buat deeeeerk aje. Bukannya dia jauh pun, dalam rumah jugak. Kita boleh nampak dia.

Puas panggil, takde respond langsung. Last-last kita pergi sergah, tepuk bahu dia, tanya kat dia "Aarif ni tak dengar ke Ibu panggil?" Dia dengan jujurnya menjawab "Tak!" Ah sudah... bior betul anak aku ni!

Dalam pada tu, masih lagi tak terus pergi jumpa Doktor. Entahlah, kita ni in denial agaknya walaupun dah terang-terang budak ni ada problem. Kalau tak kerana bawak dia ke Panaga Clinic sebab selsemanya yang tak baik-baik tu, lagilah lambat bende ni di diagnosed. (Thanks Azua, you are a good doctor and a good friend.)

It turns out, Aarif ni ada 'glue ear' atau nama medicalnya, otitis media with effusion. Mucus terperangkap di belakang gegendang telinga. Tak ada aliran udara, jadi gegendang telinga tak boleh bergetar, ultimately dia tak boleh mendengar. Kenapa dia jadi macam tu? Chronic rhinitis. Selsema dan berhingusan yang berpanjangan.

Besar kemungkinan adenoidsnya pun bengkak. Adenoids ialah tisu di belakang tekak. Kalau ia membengkak, tertutuplah ruang untuk aliran udara dan mucus bila dapat selsema. So it's one thing on top of anotherlah!

Ini secara ringkas aje. Rentetan kenapa dan bagaimana tu, panjang dan bebagai-bagai. Korang kliklah kat tempat yang kita dah highlightkan tu untuk maklumat lebih lengkap.

Semalam kitaorang ke Jerudong Park Medical Center (JPMC) untuk jumpa pakar ENT. Doktor tu tak mau bertangguh lama. Insya-Allah hari Jumaat 14hb Ogos ni, Aarif akan lalui minor surgery untuk procedure 'Bilateral Grommets Insertion and Adenoidectomy'.

Mucus yang terperangkap akan dikeluarkan, lepas tu tiub kecik dipasangkan kat gegendang telinga supaya sisa lendir mudah keluar dan ada aliran udara ke bahagian tengah telinga. Tiub tu kecik aje. Nanti ia akan tertanggal sendiri. Adenoid yang bengkak akan dikikis supaya laluan clear.

Kitapun ada merujuk kat Ju pasal hal ni. Anak dia Ariff (yes... kebetulan betul kan?) pernah hadapi masalah dan procedure yang sama. Masa tu umur dia 4 tahun dan masih tak pandai-pandai bercakap. Hmmm... macamanalah dia nak bercakap kalau telinga dia tak mendengar? Tapi Alhmdulillah, lepas jalani procedure ni, dia dah ok dah sekarang.

So, ini ialah one big lesson learned. Kalau ada anak kecik yang tak pandai-pandai bercakap, pergilah check telinga dia. Kalau ada anak yang terlebih blur atau dipanggil-panggil tak menyahut, dicakap-cakap tak paham-paham dan kita pulak berkali-kali bertanya-tanya pada diri sendiri "Apa dah pekak ke anak aku ni?".

Pergilah bawak anak kita tu jumpa doktor dan check telinga dia. Besar kemungkinan... dia memang hearing problem.

Until later...

1 comment:

  1. Fiz doakan semoga surgery goes well and Aarif will recover quickly, Insya-Allah.

    ReplyDelete