Monday, August 24, 2009

Ramadhan Al-Mubarak...

Kurma Kurniaan Sultan Brunei...

Selamat menyambut bulan Ramadhan yang penuh keberkatan untuk semua. Hari ini dah masuk hari ketiga kita berpuasa. Syukur juga, tahun ni Malaysia dan Brunei berpuasa pada tarikh yang sama.

Alhamdulillah, rancangan Tadarus Al-Quran muslimin dan muslimat dapat juga diteruskan buat kali kedua Ramadhan ni, dengan lebih ramai penyertaan.

Ini memang berita baik, nak-nak bagi kumpulan muslimah. Yelah, kan nanti kitaorang mesti ada waktu-waktu uzur. Kalau ramai yang sertai, ramailah yang boleh cover. Cuma harapnya janganlah pulak nanti beramai-ramai pulak saing uzurnya he he he...

Kita ni pun baru aje menceburi aktiviti bertadarus ni. Nasib baik ada Kak Zati yang mencadangkannya. Mula-mula tu macam segan-segan jugak nak join, yelah kita tau banyak kekurangan kita dalam bacaan Al-Quran. Tapi Kak Zati pujuk dan beritau ini sebagai permulaan langkah mencari ilmu. Tujuannya supaya semua dapat belajar sama-sama dan berkongsi ilmu mana yang ada. Dalam pada tu dapatlah jugak fadilat membaca al-Quran tu sendiri. Last-last fikir, belasah ajelah he he he...

Tahun ni jugak tahun ketiga kita bertarawikh dengan kadar yang regular. Sebelum ni memang jarang sangat pergi. Asyik ler mengandung, bersalin dan melayan anak-anak kecik, amah pun takde.

Ni anak-anak dah besar dan dah ada amah yang boleh dipercayai, baiklah ambik kesempatan. Harapnya, Allah akan tetap memberi kemudahan untuk kita teruskan aktiviti ni di tahun-tahun akan datang Amiiin...

Adeem mula berpuasa setengah hari. Adalah jugak nangis-nangis sebab lapar, yelah first time ler katakan. Yang kelakarnya, dia ni bukannya budak yang jenis pemakan pun. Selalu sampai kita kena paksa-paksa dia makan. Tapi bila suruh puasa laporlah pulak!

Buka tengahari bukannya dia makan nasi pun. Hari pertama, dia minum jus 2-3 cawan dan makan donat aje (beli kat Supa Save, special request - kesian tengok dia dah meleleh-leleh air mata). Semalam, takat pisang sebiji, jus secawan. Pukul 5.00ptg baru makan lagi roti 3 keping. 3 keping aje tau! Masa makan malam barulah nak makan nasi, itupun berpujuk. Allah... sabor ajelah. Nasib baik Hannan dan Aarif tak ada masalah.

Hmmm... Kurma Kurniaan Sultan Brunei dah dapat dah semalam. Nampaknya tahun ni, kurmanya lebih sedap dari tahun-tahun terdahulu. Kat sini jualan kurma kat kedai-kedai tak sebanyak macam kat Malaysia. Dah tiap-tiap tahun Sultan kasi percuma, buat apa nak membazir beli-beli lagi yang lain kan.

Ah! Dah pukul 7.30pg. Dah janji nak tumpang Linda untuk ke rumah Ina. Kena off sekarang, kalau tak sah lambat! Tadarus mula pukul 8.00...

Until later...

No comments:

Post a Comment