Wednesday, July 8, 2009

Kedatangan Mak & Abah ke Brunei - Trip Labuan : Siri 2

Ok, elok-elok aje sampai ke Terminal Feri Serasa tu, kitaorang terus dipanggil boarding. Wah, selesa betul terminal baru ni. Lebih bersih dan cantik dari terminal lama masa pergi kali pertama dulu.

Dah selesai cop passport, tunggu sekejap kat dalam pastu terus naik feri. Takdelah apa-apa yang special sangat, cuma tarik nafas lega sebab diaorang tayang dvd wayang Hollywood yang biasa-biasa aje.

Last time kitaorang pergi, diaorang bukak video nyanyi dangdut. Tu takpe lagi, yang tak tahan bab gelek dia tu, hardcore! Alamak ai... dah ler masa tu kitaorang bawak Mak, Abah Mertua dan Tok Jah. Sabor ajelah.

Baru keluar dari feri... Mak lega akhirnya sampai jugak Labuan.

Anyway, dalam sejam lebih sikit, sampailah di Terminal Feri Antarabangsa Labuan. Rupanya dari sini, boleh jugak ambik feri ke Kota Kinabalu, Limbang, Sipitang, Menumbok di Sabah dan Lawas di Sarawak. Hmmm... menarik ni. Boleh kot cuba lain kali...

Ni dah sampai hotel, jalan nak ke bilik. Redup dan cantik.

Sampai di Tiara Hotel, kitaorang lepak-lepak kejap. Lepas siap solat barulah keluar lunch dan jalan-jalan. Bukan kemana sangat pun. Pusing-pusing cari jalan dan tengok-tengok tempat yang boleh dilawati.

Esoknya, lepas budak-budak dah puas berendam kat pool, kitaorang pergi ke Muzium Marin Labuan. Kat tingkat bawah ada akuarium. Tak terbandinglah Aquaria, KLCC dan Langkawi Underwater World tapi oklah, bolehlah kalau setakat nak mengisi-ngisi masa bila melawat Labuan ni kan. Sama jugak dengan bahagian muziumnya kat tingkat atas.

Muzium Marin Labuan.

Kitaorang bergambor sakan kat anjung muzium yang mengadap laut. Backgroundnya gambornya kapal-kapal kontena yang besor-besor belaka. Bolehlah! Janji ada bergambor kan?

Pose ajelah suka korang budak-budak!

Lepas tu, pergi pulak Pasar Mutiara. Kedai mutiara yang bukak cuma 3 buah aje, yang lain-lain tutup. Bagus jugak sebenarnya tu, kalau tak, memang berpusing-pusing keluar masuk kedai ajelah.

So far kedai ni tak menghampakan. Dulu pun lepas keluar-masuk semua kedai, kat sini jugak akhirnya kita membeli gelang mutiara.

Mak kita dah mula sakit kaki. Masuk kedai tumpang duduk dulu, baru beli-beli barang. Dia yang bershopping. Beli dua tiga bijik brooch, t-shirt untuk Raziq, Rafiq & Haraz (tiga cucu jantan Mak & Abah kat KL) dan beberapa helai kain batik sarung. Murah kata dia.

Kita percaya ajelah. Dah tentu-tentu Mak yang selalu beli kain batik. Yang kita ni mana ler tau. Semua koleksi kain batik sarung yang kita ada pun samada pemberian Mak atau "dicilok" dari dia jugak he he he... Tengkiew Mak!

Sempat jugak beli udang kering, ikan bilis, ikan kering dan sikit-sikit keropok. Jangan tidak kata orang kan.

Masa berjalan-jalan kat pasar tu, teringat trip yang dulu. Boleh pulak ada sorang makcik yang tak berapa betul mengekor kitaorang. Mana-mana pergi makcik ni ikut. Dia berkenan kat Adeem rupanya. Diagah-agahnya budak tu. Mana ler Adeem nak, lagi takut adalah. Last-last tak tahan, kitaorang cabut! Alhamdulillah, semua yang dijumpai kali ni siuman belaka.

Selepas makan tengahari, balik semula ke hotel untuk berkemas dan solat. Lepas check-out dan sementara tunggu pukul 3.00 untuk pulangkan kereta sewa, Cik Abang tuju ke Masjid Jamek An-Nur. Saja buat lawatan.

Masjid Jamek An-Nur.

Masjid ni lain dari yang lain sebab ruang solat kat tingkat atas. Kalau pertama kali datang, mesti tercari-cari. Kiri-kanan pintu masuk ada tangga melengkung untuk ke tingkat atas. Bila menapak tangga tu, rasa ragu-ragu, betul ke tidak ni? Tapi bila dah sampai kat atas, waaah... betullah kat sini rupanya ruang solatnya. Pengalaman baru.

Masa menunggu dan boarding feri tak ada apa-apa yang menarik tapi sepanjang perjalanan tu kita rasa geli hati yang amat sangat.

Kecoh budak-budak nak duduk dengan Maktuk dan Tok Abah dalam feri.

Macam biasa, diaorang tayang video. Haritu cerita Polis Hong Kong, mestilah dalam Bahasa Kantonis. Tak kesahlah, kengkadang best jugak layan cerita Polis Hong Kong. Tapi terjemahannya tu aduh maaaak... mamat-minah mana agaknya yang digaji untuk buat kerja ni.

Cuba korang baca, "Dia didn;t takut pasir di kaki" Haaa? "Erti kamu isn;t bunga lapan tahun" Haaa? Haaa? Tak masuk dek akal langsung! Sepanjang-panjang cerita macam itulah terjemahannya. Kita dengan Cik Abang terkekeh-kekeh ketawa. Last-last dah tak kuasa nak layan, tidur lagi bagus ha ha ha...

Di Muara, Hadi, anak Pak Pin dah tunggu. Bila sampai rumah dia, kitaorang pun rehat-rehat, mandi, solat dan apa lagi, makan ler... Aunty Jus tu memanglah, kalau pergi rumah dia, tak renti-renti dia menjamu makan. Dah kata kat dia cukuplah, kesian tengok dia penat tapi sekejap-sekejap keluar lagi air dengan makanan.

Lepas makan dan perut kenyang. Terima kasih banyak-banyak Pak Pin & Aunty Jus!

Malam tu pun sama. Kalau ikut diaorang, suruh tidur sana lagi. Pagi-pagi esok baru bertolak balik. Ooo tak bolehlah Aunty Jus, kang mesti kena makan-makan sarapan dulu, entah pukul berapa ler Cik Abang sampai ke ofis. So sebelum lewat sangat, kitaorang pun bertolak balik ke Panaga. Penat tapi seronok!

Until later...

2 comments: