Saturday, March 7, 2009



Saja upload resipi ni pulak. Lagi satu makanan yang mudah dan tak banyak songel nak disediakan. Inti ayam tu boleh dimasak bila-bila sempat dan simpan dalam freezer. Bila nak makan, cuma perlu sapu Zaa'tar pada roti dan sumbat dalam oven. Panaskan inti ayam dan hidang. Done!

Seperti yang dipostkan di FB.

Makan malam 12/02/09 Roti Pita bersama Rempah Za'atar dan Ayam Masak Ketumbar Jintan. Meh masak!

Rempah Za'atar

2 sdt Thyme kering
2 sdt serbuk Sumac (sebut Sumak)
2 sdbsr bijan
1 sdt garam
6 sdbsr minyak zaitun

Campurkan kesemua bahan dan sapukan pada Roti Pita. Boleh juga guna Roti Nan beku. Bakar dalam oven G4, 175C, 350F sampai roti panas sepenuhnya. Makan panas-panas lebih sedap.

Nak makan macam tu saja pun boleh. Nak makan cecah kuah kari atau dal pun boleh, Kalau nak letak inti, bolehlah masak Ayam / Daging Ketumbar Jintan.

Belahkan roti pita tu dan masukkan intinya dengan mayo, sos lada hitam, sos tomato dan sos cili. Ikut suka kombinasi mana nak buat. Combo favourite kita mayo dan sos lada hitam.

Sama sedap - kalau tak lebih sedap la... dengan Kebab kat Supa Save tu. He he...

Nota *
Thyme kering dan Serbuk Sumac boleh beli di Supa Save, dalam botol brand MasterFoods. (Ni kalau yang duduk kat Seria la..., kalau orang Malaysia, boleh cuba cari kat pasaraya-pasaraya besor)
Rempah ni selalunya digunakan dalam masakan Timur Tengah.
Warnanya merah dan rasanya masam-masam sikit. Boleh jugak kalau nak campur sikit pada rempah untuk panggang ayam atau ikan. Dapatlah sikit kelainan rasa...



Ayam Masak Ketumbar Jintan

3 keping isi dada ayam - potong dadu
4 biji bwg merah
2 ulas bwg putih
2 cm halia
2 sdt ketumbar
1 sdt jintah manis
1/2 sdt jintan putih
1/2 sdt lada hitam
garam

Kisar bwg dan halia. Kisar semua rempah. Tumiskan kedua-duanya hingga naik bau dan pecah minyak. Masukkan isi ayam dan tumis hingga masak. Sesuaikan rasa garam dan hidang.

Kebetulan Zaida ada pada petang kita membakar roti ni. So dapatlah bekalkan dia 2 keping buat rasa-rasa. Dia kata anak dia suka, dianya sendiri tak pulak dia cakap suka ke tak.

Tapi utk kitaorang dah jadi new favourite!

Until later...

No comments:

Post a Comment