Friday, May 27, 2011

Keterusan kehidupan...

Dalam minggu-minggu yang lepas, Mak Mertua, Mak dan Abah berturut-turut jatuh sakit. Rasanya 6 hari Mak Mertua kita tu duduk hospital. Masa pergi melawat Mak Mertua kat sana, kitaorang sekaligus melawat seorang kawan lama Mak dan Abah dan jugak Pakcik R, jiran kitaorang kat Jalan Laksamana ni. Pakcik R masa tu baru aje sedar dari koma akibat komplikasi pelbagai penyakit. Hmm... ramainya orang tua yang sakit-sakit kat hospital tu.

Alhamdulillah... Mak dan Abah dah makin sembuh. Tapi Pakcik R meninggal dunia hari Isnin lepas... Al-Fatihah. Bila kita tengok-tengok keliling... dah tua dah Mak Abah kita... dah tua dah makcik-pakcik kat Jalan Laksamana ni. Masing-masing dah bersakit-sakit. Ramai jugak yang dah pergi.

Cepatnya masa berlalu. Teringat masa diaorang masih baya-baya kita dulu. Semuanya masih cantik dan kacak. Masih kuat dan tegap. Anak-anak semua masih bersekolah dan kecik-kecik belaka. Mengenangkan diaorang waktu dulu, lepas tu melihatkan diaorang sekarang, terbayang diri sendiri 20 tahun akan datang. Macam mana agaknya kita masa tu agaknya kan?

Menjaga anak-anak yang semakin membesar, teringat pulak zaman kita dan adik-adik kecik-kecik dulu. Dari usia begitu hingga ke usia ini dan Insya Allah ke usia masa depan. Kita tertanya... mampukah diri kita ni? Yang dah berlalu sememangnya menjadi pengajaran dan tauladan tapi macamana pulak dengan langkah-langkah ke hadapan? Semoga Allah memberi kita sekeluarga hidayah dan kekuatan. Amiin ya Allah...

Entahlah, terasa sangat pasal benda-benda macam ni sejak-sejak menginjak masuk dekad baru. Kalau istilah dulu, pertengahan umur, istilah sekarang usia midi. Masih macam percaya-tak-percaya aje kita dah sampai ke tahap ni.

Tekad kita, kita nak jadikan dekad ini dekad yang terbaik dalam hidup kita. Dekad yang akan menjadi tapak yang kukuh kepada dekad-dekad yang akan datang. Harap tercapailah hasrat kita ni. Amiin ya Allah...

Sementara tu, inilah salah-sorang cinta hati kita yang semakin membesar. Haniis yang dah pandai merangkak, berdiri dan sangat berani melepas-lepas tangan bila dia berpaut kat kerusi.


Hati-hati Yang, kang lebam lagi pipi tu haa...

Until later...

4 comments:

  1. hari kita pasti menyusul ...

    ReplyDelete
  2. layutnya pipi haniis... Ziyad pun blom berani nak lepas tangan bila paut kat kosi.

    Aku setuju mala... pastinya kita menyusul nanti kalau diizinkan Allah.

    ReplyDelete
  3. Meh jom kita buat reunion umur... 60? eh tua sangat... umur 50 tahun... ahli-ahli mykbb... nak tak? Hahahahaha...

    ReplyDelete
  4. tunggu 60 takut ada yg tak blh nk jalan dah hahahaha 50 la...

    ReplyDelete