Monday, October 19, 2009

Satu... Dua? Tiga?

Kalau engkorang ingat, dulu kita pernah ceritakan perihal masaalah pendengaran Aarif.

Bila dah macam tu, tentunya kitaorang lebih meneliti tahap pendengaran anak-anak yang lain. Bila perhati betul-betul, Hannan dan Adeem pun nampak ada simtom-simtom tak mendengar.

Kebetulan hari Jumaat 16hb memang follow-up appointment untuk Aarif. Pagi tu kami ke Panaga Clinic untuk buat Ujian Pendengaran (Audiometry). Astaghfirullah... hearing loss Hannan hampir mencecah 50%!

Bila berbincang dengan Dr Zul - Pakar ENT di JPMC, diagnosnya sama macam Aarif. Glue-ear atau Otitis Media with Effusion. Kita dan Cik Abang tak mau berlengah lama, biarlah perkara ni diselesaikan secepat boleh. Operation Grommet Insertion untuk Hannan dah dijadualkan hari Jumaat 23hb ni.

Telinga Adeem pun menampakkan abnormality, malleus telinganya dah tertolak ke atas dari kedudukan yang sepatutnya menegak. Lihat sini untuk diagram.

Kemungkinan Adeem pun perlu pembedahan yang sama. Tapi kena buat Audiometry dulu untuk tentukan tahap tak mendengar dia. Dah cuba buat di Panaga Clinic, tapi tak dapat data sebab Adeem tak faham arahan. Dr. Zul sarankan kitaorang ke Hospital Ripas, BSB. Kat sana diaorang dah biasa buat Audiometry untuk kanak-kanak.

Kata Nurses kat kaunter, diaorang akan aturkan appointment pada hari Sabtu 17hb dengan Hospital Ripas. Jadi kita ni pun beria-ria ler tunggu telefon dan siap-sedia nak ke BSP on short notice, tapi senyap-sunyi aje pulak.

Sekejap tadi kita call JPMC, rupa-rupanya takde siapa pun yang buat arrangement tu. Hmmm... sabor ajelah. Ni kita tengah tunggu nak confirm dengan Cik Abang bila dia boleh tinggalkan pejabat untuk ke Hospital Ripas. Ujian ni mesti dibuat sebelum Jumaat sebab kalau nak buat pembedahan untuk Adeem, biarlah bersaing dengan Hannan. Jadi tak perlulah nak berulang-ulang dua-tiga kali.

Yang Cik Abang pun ada cerita jugak. Dia beritau Dr. Zul, hidung dia dah bertahun-tahun bermasalah. Alang-alang gitu, terus aje buat CT Scan. It turned out, tulang hidung dia bengkok! Bila dah macam tu, bahagian dalam hidung dia membengkak. Tu yang jadi hidung dia kadang-kadang tak dapat menghidu dan kadang-kadang tersempal sampai payah nak bernafas.

Dr. tanya dia, ada pernah accident ke? Hmmm... accident from his rugby playing days ler tu. To truly resolve this issue, he has to have... yes... an operation.

Adoooi... anak-anak problem telinga. Bapak problem hidung. Ibu? Ibu ada problem lain... tak larat nak cerita.

Entahlah... perasaan kita ni bercampur-baur. Pelik, risau, sedih, bersalah.. nak nangis ada, nak ketawa pun ada. Akhirnya redha dan syukur ajelah. Ini cuma cubaan-cubaan kecik yang boleh diperbetulkan Insya-Allah.


p/s 1 : Hannan bertepuk gembira bila Dr. cakap dia pun ada masalah sama macam Aarif. Dr. pelik kenapa dia happy sangat. Kita cakap kat Dr. "She is happy that she is proven right!" Maksudnya selama ni dia tak bohong dan terbukti dia bukanlah budak degil yang tak mau mendengar kata.

Dia sememangnya tak dapat mendengar nada-nada rendah yang kita guna untuk menasihat dan memanjakan dia. Yang dapat dia dengar hanyalah jerit-kuat suara marah-geram kita pada dia. Ahhh... ruginya waktu-waktu yang berlalu.

p/s 2 : Alhamdulillah, Amiin so far takde masalah. Telinga dia masih in pristine condition. Apapun, kena berjaga-jagalah nampaknya.

Until later...

No comments:

Post a Comment