Thursday, December 8, 2011

Musim Sejuk...

Alhamdulillah... hari ni dapat pulak masukkan gambar dan entry selepas lama tak mencuba-cuba. Entahlah, harap-harap takkanlah berlaku lagi macam hari tu. Jenuh! Dah dapat masuk ni, apa lagi... letaklah gambor banyak-banyak... hahaha...

Sekarang ni Musim Sejuk. Walaupun sebenarnya dah mula awal bulan lepas, baru sekarang ni rasa betul-betul sejuk. Kalau dulu asyik cakap panas, panas, panas! Haaa kak oooii... kali ni... sejuk, sejuk, sejuk! Menggigil-gigil punya sejuk. Pakai baju lengan panjang 2-3 lapis. Stokin memang sentiasa tersarung. Tak terpijak lantai kalau berkaki ayam.

Musim Panas haritu, kena sejukkan air baru boleh guna, kali ni... kena tunggu air panas dulu baru boleh pegang. Kalau tak... mau pucat tangan, mau bibir biru...

Walaupun kita dah pernah jumpa Musim Sejuk masa duduk kat Melbourne dan Saudi dulu, kali ni sangat-sangat terasa betul sejuknya. Mana taknya, rumah-rumah dulu semua ada Central Heating. Kita cuma perlu switch on dan satu rumah dah rasa sedap panas. Jumpa rasa sejuk bila keluar rumah ajelah. Tapi rumah ni takde Central Heating. Fuh! Gigil, gigil, gigil!

Kalau nak panas, kena beli heater sendiri. Banyak modal tapi terpaksalah. Bilik tidur aje nak kena ada 3 bijik. Ruang tamu, ruang makan dah nak ada lagi 2 bijik. Nasib baik kat dapur tak payah. Kalau agak-agak tak tahan, kita on aje oven tu... hehehe...

Budak-budak sekarang pergi sekolah pakai sweater. Awal-awal pagi kadang-kadang berkabus hembusan nafas. Nasib baik sekarang bas dah datang tepat masa. Jadi budak-budak tak payah tunggu lama.

Ini gambar berkelah di Dukhan bulan lepas. Cuaca sedap, hawa segar, tak berapa sejuk. Jumpa ramai kawan-kawan Malaysia yang bawak Mak-Mak diaorang berkelah. Kebanyakannya dah nak balik lepas 2-3 minggu menjaga cucu sementara anak-anak menunaikan Ibadah Haji. Ada yang Maknya nak balik malam tu jugak. Ini kira betul-betul last kopek la...

Seronok dapat berkelah. Cuma kehadiran orang-orang yang suka sangat membuka aurat kat pantai ni tak kira Musim Panas Musim Sejuk sangatlah menyakitkan mata. Haaiii... macam rasa bersalah pulak bawak Mak Abah kita kat tempat camni. Kepada kengkawan yang baru pulang haji... Cobaaaannn...

Si Amiin main air kat kolam renang. Cantik gambar ni kan? Boleh tahan jugak bebudak ni ngambik gambar. Ini hasil kerja Hannan. 

Yang ini pulak, hasil tangan Aarif. Kadang-kadang kan... kita perasan yang gambar-gambar yang diaorang ambik lagi cantik daripada yang kita ambik. Adeem dan Amiin pun bagus jugak. Agaknya perbezaan perspektif dan ketinggian... eh! kerendahan diaorang buat gambar yang diambik tu nampak lain dari biasa.

Oklah, sampai sini dulu. Insya-Allah... cerita-cerita baru akan menyusul.

Until later...

2 comments:

  1. seronok nye tengok semua gambar ni2

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Cik Kamoo... hehehe... samalah kita ek? Selalu diam-diam aje... tapi harini tinggal tanda. Selamat berkenalan!

    ReplyDelete