Wednesday, November 23, 2011

Chocolate Walnut Brownies...

Yeaaaaaay.... Alhamdulillah...akhirnya dapat jugak letak gambar ni... - 8hb Dec 2011
**Entry ni tak dapat kita nak sertakan gambar kerana sangat-sangat bermasalah nak menguploadkannya. Jadi baca ajelah dulu yea... sementara kita mencuba lagi dan lagi dan lagi... Dah seminggu dah ni mencuba. Ada sesiapa boleh tolong??


Asalnya makan Chocolate Walnut Brownies yang Cik Abang beli kat Airport Doha untuk makan-makan sementara menunggu panggilan boarding. Ini masa menghantar Mak dan Abah balik laa... Hmmm... dah makan yang sedap... kenalah cuba buat pulak kan...

Nak ikut resipi yang dah bertahun-tahun Fiz, adik kita bagi... nanti jadi manis sangat. Semanis baklava yang terkenal manisnya tu... hehehe... Sori Fiz! Nak mengolah, penimbang masih belayor kat laut.

Jumpa pulak resipi kat Allrecipes yang gunakan sukatan cawan. Bila siap, laaa... sama aje manisnya. Resipinya samalaa... cuma satu sukatan metrik, yang satu lagi sukatan cawan. Budak-budak merasa sorang sikit lepas tu semua tak mau dah. Komplen manis sangat. Simpan dalam fridge, sikit-sikit kita jugak yang menghabiskannya. Sayang kalau dibuang...

Percubaan kedua dan ketiga dibuat dengan olahan yang paling mudah. Kita gunakan brown sugar dan kurangkan sukatannya. Alhamdulillah... berjaya dapat brownies yang sedap dan hanya cukup-cukup aje manisnya. Meh panaskan oven!

Chocolate Walnut Brownies...

1 cwn mentega (230g)
1 1/2 cwn brown sugar
4 biji telur
1sdbsr esen vanilla
1/2 cwn serbuk coklat
1 cwn tepung
1/2 sdteh baking powder
1/2 sdteh garam halus
1/2 cwn walnut

*Pecahkan telur dalam mangkuk lain dan tambahkan esen vanilla. Pukul sekadar telur pecah dan bercampur dengan esen vanilla.
*Gaul rata tepung, baking powder dan garam halus.

Cairkan mentega dan angkat dari api.
Campurkan gula. Gaul rata sehingga campuran agak sejuk sedikit.
Masukkan serbuk coklat dan gaul rata.
Masukkan campuran telur dan gaul rata.
Masukkan campuran tepung dan gaul rata.
Masukkan walnut dan gaul rata.

Tuang ke dalam loyang 9"x13" yang telah dilengser mentega.
Bakar dalam pre-heated oven 180C selama 25 minit.
Sejukkan dan siap untuk dihidang.

Adik kita sarankan mengalas loyang dan sisinya dengan baking paper. Lebih senang untuk keluarkan brownies bila dah masak nanti.

Arahan dalam resipi asal ialah cairkan mentega dan kemudian gaulkan kesemua bahan mengikut susunan. Hasil paling optimum kalau gunakan mixer. Tapi disebabkan kita tak ada mixer dan guna senduk aje... aturcara membuat ubah sikit.

Kalau dibakar selama 25 minit, kita akan dapat tekstur brownies klasik yang sedikit keras dan rangup. Kalau dibakar selama 20 minit, kita akan dapat tekstur brownies yang lembut seakan-akan kek.

Until later...

4 comments:

  1. hahaha menunggu gambaq, seminggu lagi boleh kot upload :-)

    ReplyDelete
  2. AsSalam...Saya dah buat brownies ikut resepi ni...Sedapp..halalkan resepinya yea..?..:)..Terima kasih..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum. Mintak izin guna resepi.. Hehe..

    ReplyDelete