Monday, July 11, 2011

Salam dari Doha, Qatar...

**Dengan tahap kesabaran yang sangat tinggi, kita mencuba lagi. Alhamdulillah... inilah entry yang tak dapat-dapat nak dipublish sejak haritu. Tak larat dah nak edit. Kita publish dengan seadanya. Cerita baru nanti kita cerita entry lain yea...

Assalamualaikum…. Salam dari Doha, Qatar. Alhamdulillah, lepas berkali-kali tertangguh dek bermacam-macam hal, sampai jugak kitaorang kat sini hari Sabtu yang lepas.

Bertolak dari Batu Pahat pukul 2.30 pagi dengan van sewa. Ayat (adik Cik Abang) dan kawannya yang memandu. Sempat singgah sekejap kat Klinik 24jam untuk ambik ubat si Amiin yang tiba-tiba diserang gegata. Aduuuh… tak pernah-pernah kena tapi bila nak berjalan jauh boleh pulak berbintat besar dan merah kat muka, tangan dan kaki dia.

Kesian tengok dia tergaruk-garuk tu satu hal, kita risau jugak kalau tak lepas Immigresen. Tapi Alhamdulillah, bila sampai kat KLIA dalam pukul 6.00 pagi, bintat-bintat tu dah reda sikit.

Ini gambar-gambar yang sempat diambik kat KLIA. Abah, Mak, Fiz, Noora, Daus dan semua anak-anak saudara ada. Walaupun dapat jumpa hanya sekejap tapi sangat bermakna. Sayuuuu… Terima kasih semua… I love you… huhuhu…

The three sisters...

Abah yang pastinya akan merindui Haniis...

Adik kita Daus, belum pernah muncul dalam blog, kasik chan la...

Perjalanan ambik masa 7 jam lebih. Syukur budak-budak semuanya OK. Haniis pun good mood aje. Main-main, minum susu, tidur… senyum-ketawa memanjang.

Makan-makan sambil tengok TV kecik...

Haniis masa tengah lena...

Bila sampai kat Airport Doha, segala urusan Immigresen lancar. Kastam pun kasi lalu aje segala beg dan kotak-kotak. Alhamdulillah… kalau tak, mau semput nak bukak dan kemas semula 2 beg besar, 1 beg kecik dan 9 kotak pelbagai saiz tu haaa... Cik Abang pun dah menunggu. Lega rasanya bila dah selamat berjumpa semula. Mission accomplished kata orang putih…

Tengah tunggu beg-beg dan kotak-kotak...




Ada orang merajuk taknak ambik gambor...




Sebenarnya rindu Babah dia...

Keluar aje dari airport, fuh! Panas-terik, bahang, debu dan angin kuat menerpa ke muka. Aaaa… Qatar sekarang dalam musim panas. Memang sangat panas, kering dan berdebu. Debu halus masuk sampai ke dalam rumah. Ditambah pulak air paip yang panas dari tangki yang berjemur sepanjang hari. Badan dah kering berbedak debu pulak...

Walaupun disapu krim lepas mandi, kulit masing-masing dah mula gatal-gatal. Gegata Amiin haritu makin teruk. Sampai bengkak-sembab muka dia. Nasib baik ni dah elok tapi pipi Haniis yang habis meruam merah. Bersabar ajelah kasi makan ubat dan sapu krim. Insya-Allah, baiklah nanti.

Jadi dua-tiga hari ni, agak sibuk dengan sessi kemas-mengemas dan lap-mengelap. Dapat jugaklah keluar pergi jalan-jalan sikit waktu petang. Pergi beli barang-barang keperluan dan makan-makan.

Rumah transit...

Kelmarin Cik Abang bawak kitaorang ke kedai makan yang kecik dan comel.Kat dalam kedai tu ada 4 meja yang hanya muat untuk 2 orang duduk dan 4 ruang makan tertutup. Hidangannya nasi bukhari dengan ikan panggang, daun ulaman, roti dan cecahannya iaitu tabouleh, hummus, baba ganoush dan salad buah zaitun. Sangat ringkas dan kering tak berkuah tapi sangaaat sedap!

Sebelum... tak perlu guna pinggan, makan aje atas alas plastik...

Licin...

Until later…

1 comment: