Friday, September 18, 2009

Balik kampung & Selamat Hari Raya....



Alhamdulillah, kitaorang dah selamat sampai di Batu Pahat, Johor hari Selasa lepas. Dah sampai sini, memang tak sempat duduk lama, asyik ler keluar masuk. Shopping-shopping kak oi...

Penat kepala menoleh sebab banyak sangat pilihan. Dari barang yang berjenama dan mahal (diskaun sampai 70% mana tak gila kita jadinya?) hinggalah barang yang murah-murah, tak menang tangan kita nak meneleknya.

Siang tadi dapat ler kita membeli beberapa jenis kuih-muih raya. Cik Abang pulak pergi ke Parit Kemang dengan Mak dia untuk beli kerepek-kerepek. Kali ni kita tak dapat ikut sebab sibuk memasak untuk berbuka.

Hai... memang tiap-tiap tahun kuih raya kita yang tunjuk-tunjuk aje, takdenya sempat nak buat-buat sendiri. Lagipun ni satu cara kita menjana ekonomi peniaga-peniaga Melayu. Cewah! Punya cantik cover line!

Tapi betul apa, tadi masa jalan-jalan kat kedai jual jubah dan baju kurung, kita nampak kakak yang berniaga tu masukkan dua-tiga gumpal besor duit hasil jualan ke dalam pouch bag dia. Terbeliak kejap bijik mata kita. Pergh... sedap betul dia niaga. Insya-Allah, kita pun bakal menambah sales dia esok lusa mendatang, ha ha ha ha...

Tadi lepas siap bertarawikh, kita sempat ngeteh jap (maksudnya pergi pekena teh tarik!) dengan Cik Abang, berdua aje dating. Anak-anak tinggal. Dah jadi macam satu kemestian pulak bila kitaorang balik-balik kampung. Seronok!

Tahun ni giliran kitaorang beraya di rumah Mak Abah sendiri di Parit Besar. Adik pertama kita Fiz dalam perjalanan balik ni, baru bertolak pukul 1.00 pagi tadi (sekarang pukul 1.40pagi). Adik kedua, Noora dan adik bungsu, Daus akan balik petang ini pulak. Bakal sesak ler rumah ni. Yelah, anak-anak dan anak-anak sedara dah bertambah-tambah kan tahun ke tahun. Tapi adatlah tu kan...

Kita ni sebenarnya ada arrangement yang pelik sikit pasal Hari Raya ni. Untuk pengetahuan, Cik Abang kita pun orang Batu Pahat. Rumah Mak Bapak dia kat Minyak Beku (MB), lebih kurang 30-40 minit drive aje dari Parit Besar (PB).

Jadinya, bila giliran beraya kat PB kita akan memasak kat MB sebab kat PB adik-adik kita ada. Tapi bila giliran beraya kat MB, kita akan memasak kat PB sebab adik-adik perempuan semua beraya kat rumah mertua masing-masing. Kalau kita tak ke PB, alamat tak berasap ler dapur. Haaa... gitulah gayanya. Bersyukur jugaklah dapat orang 'sekampong' kan.

Tinggal beberapa hari aje untuk kita semua berkesempatan berpuasa. Malam ni malam meneropong anak bulan. Kita tunggu ajelah samada Hari Raya turun pada hari Ahad atau Isnin.


Sebelum kita tutup cerita untuk harini, kita nak ambik kesempatan untuk ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca 'Wired to the World...' Tak kiralah yang kita kenali atau tidak, yang diperantauan atau yang selamat di kampung halaman masing-masing.

Terima kasih sebab sudi mengunjungi blog kita yang tak seberapa nih. Ampun maaf jugak sekiranya ada kekasaran bahasa dan merepek-meraban yang tahap gaban hentah hapape tu ye...



Semoga kita semua dalam limpahan kurnia Rahmat dan Keampunan dari Allah yang Maha Kuasa.

Until later...

1 comment: