Saturday, September 12, 2009

Majlis Khatam Al-Quran Ramadhan 1430 / Sept 2009...

Isi kat dalam bekas Tupperware tu...

Alhamdulillah, selamat selesai dah Majlis Khatam Al-Quran tahun ni hari Khamis 10hb Sept kelmarin.

Sedang membaca Al-Quran beramai-ramai...

Ikut perancangan asal, majlis ni nak buat hari Sabtu 12hb tapi disebabkan Oni dan Ju dah nak bertolak balik KL, tarikh dianjakkan ke hari Jumaat 11hb. Kemudian dapat tau pulak pada hari tu, Kak Salina dan suami tak dapat datang sebab ambik anak diaorang kat Airport Miri, jadi dianjakkan lagi pada hari Khamis.

Cik Abang sedang baca doa penutup...

Macam nak gelabah jugak tuan rumah... hu hu hu... Nasib baik persediaan dah buat awal. Hari Isnin, daging dah siap potong. Selasa ayam dah siap basuh. Rabu bawang dah siap kisar, jadinya lepas tadarus hari Khamis terus ajelah kita memasak.

Tapi dah nak jadi cerita kan, masa mula nak masak tu, baru perasan garam yang dalam bekasnya dah tinggal sikit. Cari-cari garam spare, takde ler pulak dalam gerobok dapur tu. Aduuuh... boleh pulak out! Selalunya berpeket-peket garam kat dalam tu. Macam nak hangin pun ada jugak... tapi bersabor-sabor ajelah. Dah nama pun tengah puasa kan!?

Pergi cilok garam dari rumah Su, tapi tetap tak cukup. Last-last call Cik Abang, pesan kat dia belikan garam kat Supasave bila balik dari pejabat. Tapi entahlah ek... by the time Cik Abang balik, macam tak compute aje nak tambahkan garam. Mungkin dalam kepala dah set, "Lauk ayam dah siap dah", jadi kita biorkan aje sampai ke buka.

The moment kita suap aje nasi ke mulut... eee... tawornyeee... Alaaaahai, maaf ler kengkawan ya, such a letdown. Nasib baik lauk daging masak kicap tu ok, dan ada ikan kering yang Linda gorengkan. Naik jugaklah rasa ayam masak lemak kita tu. Makanan-makanan lain macam biasalah, kengkawan bawak sampai sarat meja.

Kita outsourcekan masak nasi pada Kak Zati. Teh tarik pada Kak Salina dan Linda. Air kordial kepada Nora. Terimakasih jugak takeover turn kita ambik budak-budak kat sekolah ya Mala dan Oni.

Salah-satu meja. Ini belum penuh lagi ni... banyak lagi yang tiba lepas gambar ni diambik... (Gambar cilok dari FB Zaida)

Anyway, selain yang tu, yang lain-lain semuanya ok. Dalam pukul 5.00ptg, Noorlyn sampai dengan bekas-bekas Tupperware untuk telur dan gula-gula. Bekas Tupperware 30 biji tajaan Syafinaz dan Surina. Telur-telurnya dari Syafinaz, Oni dan Nora. Noorlyn supplied the gula-gula dan beg plastik comel.

Kuning dah ler temanya termasuklah pulut kuning dari Ina...

Kita pulak teringin nak ada bunga telur, jadi beli ler kat kedai Bintang Pandan 5. Telurnya dari Zaida dan tempat cucuknya si Ina yang buatkan. Tak selebat last year tapi bolehlah, janji ada. Lepas tu Zainal pulak tiba bawak tuala kecik. Wah, lumayan jugak souvenir tahun ni.

Para suami dan anak-anak lelaki...

Selepas selesai para suami dan anak-anak lelaki berkhatam, buat sessi ambik gambar. Untuk para isteri dan anak-anak perempuan, sessi ambik gambor dibuat lagi 5 minit sebelum buka sebab tunggu semua tiba. Itupun ada yang takde.

Para isteri dan anak-anak perempuan...

Apapun, rasa lega sebab matlamat dah selesai. Semoga aktiviti ni akan diteruskan untuk tahun-tahun akan datang Insya-Allah.

Malam tadi, majlis berbuka kat rumah Surina. Kiranya penutup untuk Ramadhan tahun ni. Mulai minggu ini, rakan-rakan Malaysia akan beransur balik ke kampung masing-masing. Termasuklah kitaorang pada hari Selasa 15hb nanti.

Dah nak kena fikir pasal pack-mengepack ler pulak!

Until later...

No comments:

Post a Comment