Tuesday, June 16, 2009

Percutian Kuching - Siri 1 : Barang kemas dan rezeki dari Allah...

Hari Jumaat hingga Ahad (12-15hb Jun) yang lepas kitaorang ke Kuching. Biasalah Cuti-cuti Malaysia. Lagipun nak menyampaikan hajat Abah Mertua yang teringin sangat nak ke Kuching.

Masa dia kat sini tahun lepas, banyak kali dia mengajak berjalan ke Kuching. Walaupun dah berkali-kali diberitau yang Kuching tu teramatlah jauhnya dari Panaga ni, dia masih lagi bertanya.

Akhirnya terpaksalah kita buat Covert Operation. Kita suruh Aarif ambik Atlas Hannan dan tunjukkan pada Atuknya Kuching, Sarawak kat mana. Barulah dia faham dan akhirnya tak tanya lagi.

Jadinya, kitaorang fly dari Miri pada hari Khamis malam Jumaat dan tiba di Airport Kuching dalam pukul 9.15 malam. Sementara menunggu Abah & Mak Mertua dan Uji sampai, kami lepak-lepaklah kat ruang legar airport.



Kat tempat ambik beg Airport Kuching. ..


Budak-budak macam biasa ler, berlari-lari kesana-kemari, mentang-mentanglah tempat besor dan kosong! Sedang kita memantau budak-budak tu, terpandang kiosk menjual assesori Diamoney. Terpampang tanda 50-70% off.

Saje la pergi jengah-jengah, cuci mata... Borak-borak punya borak dengan salesgirl tu, halamak... tersangkut berkenan dengan seutas rantai tangan. Entah kenapa macam rasa nak beli pulak.

Selalunya kita boleh aje tengok-tengok, pastu try-menerai dua-tiga barang, ucap terima kasih dan terus blah he he... tapi entah kenapa malam tu rasa macam naaaaak sangat kan! Lalu Cik Abang pun dipanggil, "Babah, boleh tak boleh?" Dia kata "Kalau Ibu nak, ambiiik.." Makanya bergelang barulah kita malam tu...

Mungkin sebab kita rasakan harganya yang dah dipotong separuh dan buatannya yang cantik tapi ringkas tu yang sangat menarik hati kita. Ianya bukanlah barang emas dan berlian tapi platinum dan batu zirconia aje. Untung betul Cik Abang kita kan sebab kita ni jenis yang tak berapa minat barang emas. Yang ada pun setakat buat ada-ada aje. Bak kata orang Johor, "Jangan tidak..."

Cik Abang pun kengkadang pelik dengan kita, tapi kita cakap, "Just give Ibu the equivalent amount of money that Babah is willing to pay for the barang kemas!" Kita lebih suka money in the bank! Cash my friends, cash he he he...

Bersalam-salam dengan Atuk dan Nenek...

Anyway tak lama lepas tu, diaorang pun sampai dari Senai. Dah bersalam-salaman, kitaorang pun naik ler van yang dah disewa terus ke Petra Jaya. Kononnya nak ubah angin, ingin cuba menginap di rumah sewa instead of hotel. Ah! Alangkah hampa... indah khabar dari rupa.

Sebenarnya kita tak berapa nak kisah sangat pasal keadaan kerusi meja, katil, kipas dan air-cond. Asalkan tak buruk sangat, kira oklah tu. Dah nama pun budget stay. Tapi sebagai orang yang nak sewakan rumah untuk pelancong, berilah sedikit effort untuk perbaiki bilik air tu. Sekurang-kurangnya tukarlah tandas lama dengan yang tak begitu elok keadaan dan rupanya tu dengan yang baru. Jagalah tahap kebersihannya.

Rasa guiltylah pulak, tak sampai rasa hati membawak orang tua kat tempat macam ni, sedangkan kemampuan untuk yang lebih baik ada. Yelah, sebelum ini pun kalau bawak diaorang makan angin, memang pergi duduk hotel-hotel yang cantik dan elok. Jam tu jugak kita dan Cik Abang putuskan untuk duduk hotel untuk malam-malam seterusnya. Alhamdulillah... Somerset Gateway Kuching menjadi tempat tinggal kitaorang lepas tu.

Pintu masuk Somerset Gateway Kuching...


Apapun, it was a humbling experience. Kita menjadi amat bersyukur atas rezeki yang Allah beri kepada Cik Abang. Dia memang bermula dari bawah dan kita tau betapa kuatnya dia berusaha untuk sampai ke tahap ini. Hmmm... zaman-zaman ikat perut tu memang tak akan hilang dari ingatan.

Dalam diam kita berdoa supaya berterusanlah rezeki ini agar kami sekeluarga dapat terus menikmati kehidupan yang selesa walaupun sederhana.



Kita juga berdoa agar kelebihan rezeki yang Allah berikan pada Cik Abang tetap menjadikan dia orang yang sentiasa bermurah hati kepada kitaorang semua. Duit kalau banyak tapi kedekut pun susah jugak tau... Thanks Babah!

Until later...




No comments:

Post a Comment