Thursday, March 14, 2013

Kembara Umrah-Ziarah 13-23hb Feb 2013...(5)

21hb Feb 2013 - akhirnya Hannan dapat tunaikan Umrah dia. Lepas Solat Subuh, kitaorang serah Haniis kat Cik Abang dan mulakan Tawaf. Hannan jalan kat depan dan kita mengikut kat belakang dia...

Pada pandangan kita, arus paling baik ialah di tengah. Antara arus yang rapat dengan Kaabah dan garisan di mana jemaah bersolat sunat. Walaupun sesak, masih ada ruang untuk berjalan dan bernafas kat situ. Sesak hanya selepas Rukun Yamani dan Rukun Hajar Aswad sebab orang sedang menjaga line untuk mulakan pusingan Tawaf yang seterusnya...

Keadaan yang agak-agak lapang macam ni membolehkan kita tak perlu sangat untuk pegang Hannan kuat-kuat. Cuma sesekali kena pegang bahu dia dan tolak dia ke mana yang perlu. Yang pasti kita akan pegang dan alihkan dia supaya terelak dari dirempuh atau merempuh "kumpulan berantai". Lebih selamat bila buat macam tu...
Hannan semasa Sai'e...

Lepas siap Tawaf, kitaorang pun bersolat Sunat Tawaf dan teruskan Sai'e. Walaupun takde ibadah Sai'e Sunat... kita cuma berniat melakukan ibadah kerana Allah masa menemankan Hannan. Selepas siap, kita pun guntingkan rambut Hannan tanda dia dah Tahallul. Alhamdulillah... lega rasanya... syukur sangat-sangat...
Hannan dan Haniis...

Dapatlah beriktikaf dalam Masjidil Haram lama sikit haritu. Dari lepas Zohor hingga ke Asar...
Comel la tu konon...
Dalam pada tu... seronok melayan gelagat Si Haniis. Biarlah dia happy dalam masjid...
Di bumbung Masjidil Haram...
Cik Abang dan anak-anak suka ke tingkat paling atas untuk Solat Subuh dan Solat Isyak. Lapang dan selesa...
Aman...
Suasana sebelum Solat Subuh... Alhamdulillah...

Until later...

p/s Boleh baca Kembara Umrah-Ziarah 17-24hb Feb 2012...(7) kat sini...

2 comments:

  1. Seronoknya tenok anak dara besar dan anak dara kecil huda..
    Insya-Allah, mereka akan menjadi muslimah solehah yg menyejukkan hati ibu dan ayah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amiin.. Insyaa Allah...
      Terima kasih Anim...

      Delete