Tuesday, July 21, 2009

Kisah dulu-dulu dan Resipi Kek Kukus...

Masa nak mengupdate resipi Kek Kukus ni, kita ternostalgia pulak kisah Mak Yah, jiran sebelah rumah kitaorang kat Batu Pahat. Mak Yah ni merangkap Mak Angkat kitaorang adik-beradik. Dulu Mak & Abah kerja, jadi transit kat rumah dialah masa nak pergi atau balik dari sekolah.

Bila kita dah besar sikit, cuma 2 adik-adik yang kecik aje masih Mak Yah jaga. Kita dah tak mau dah duduk sana. So balik dari sekolah ambik kunci dan lauk dulu dari Mak Yah, pastu makan tengahari dengan nasi yang Mak dah siap tanak sebelum pergi kerja.

Kita bukan apa sebenarnya, anak Mak Yah ni ramai lelaki. Anak yang dah bujang ada, yang masih bersekolah ada 4 orang. Itu belum masuk lagi kengkawan diaorang yang selalu datang lepak-lepak. Kengkadang jadi sampai 7-8 orang ramainya budak jantan. Yang anak perempuan kat rumah cuma Kak Encuk dan Sarina yang sebaya dengan kita.

Taulah ajelah budak lelaki, suka mengusik dan kitalah yang paling teruk kena. Tension pun ada, sakit hati pun ada, malu pun ada asyik kena usik. Tapi ada satu sebab paling besor yang buat kita benci habis-habis. Diaorang tu semua busuklah! Macam ada somekind of smell, eeei... tak tahan dan tak suka!

Tapi kat Mak & Abah kita takdelah cerita benda-benda ni. Kita buat aje kepala terjal-degil macam nak rak kita tu. Kita cakap kita tak nak pergi and that's it. Siap umpil pintu rumah dan jugak panjat masuk ikut tingkap. Macam tu sekali kita buat, tak nak punya pasal.

Afterwards, the real reasons Mak & Abah buat new arrangements, kita tak pernahlah tau sebab tak pernah tanya, tapi akhirnya dapatlah kita duduk rumah sendiri dengan adik kita Fizah. Bestnye... seronoknye...

Yelah, satu hal takyah lagi menengok muka dan mem"bau" busuknya bebudak lelaki tu. Lagi satu hal yang paling best, boleh buat suka kitalah kat rumah. Siapa nak marah? Eh... Maklah marah tapi selalunya dah petang-petang lepas dia balik kerja baru kena. Rumah bersepah he he he...

Sebenarnya kita ada dua resipi Kek Kukus. Satu resipi Mak Yah dan satu lagi resipi Maktuk kita. Tapi the first one dari Mak Yahlah. Bulan puasa tahun 1998, kita duduk mengadap dia buat kek sambil ambik nota. Dengar, tengok dan salin.

Lepas tu berguru pulak dengan Mak Ha, adik Mak, untuk resipi Maktuk. Pun sama jugak. Diaorang ni mana ada catit-catit. Semua dalam kepala.

Yang berbeza antara dua resipi ni ialah resipi Maktuk untuk dua adunan sekaligus dan masaknya 4 jam. Pernah guna reispi ni sekali-dua tapi lepas tu dah tak lagi. Tak kuat nak aduk adunan 5 cawan tepung, berat!

Teringat dulu-dulu tengok Maktuk kukus empat biji kek sekaligus dalam periuk besar. Masaknya atas dapur kayu. Acuannya pulak tin margerin Planta yang ditutup dengan penutup periuk. Kreatif kan?

Kalau Mak Yah guna acuan periuk dengan penutupnya dan masak atas dapur minyak tanah.

Dua-tiga tahun pertama, kek-kek yang kita buat tak menjadi sangat. Bantatlah, keraslah, hanguslah dan hentah hapa-hapalah lagi. Tapi semangat nak bereksperimen kuat. Alhamdulillah, sekarang ni dah mahir ler.

Kita pun dah tukar sikit-sikit tatacara dan resipi. Kalau kek yang Mak Yah buat dan yang kita buat diletak sebelah-sebelah, akan nampak ketara beza rupa dan teksturnya. Rasa pun dah berbeza sikit tapi masih lagilah dalam kategori sedap!

Hai, punyalah payah nak dapatkan dan baiki resipi. Tu sebabnya kalau ada sesiapa yang nak belajar, kita tak keberatan nak ajar. Haaa... ni siap keluar kat internet lagi. Kata orang, sharing is caring. Ye ke?

Mak Yah dan Mak, Hari Raya 2008

Until later...

No comments:

Post a Comment